Schrijven kan toch iedereen? In zekere zin wel. Foutloos Nederlands schrijven is een goed begin, een gebrek aan komma’s officieel geen spelfout en saai geen misdaad. Toch schrijven hoogopgeleide tekstschrijvers, journalisten, redacteuren, webredacteuren en copywriters dagelijks hun brood bij elkaar. Een goede zakelijke tekst is dan ook onmisbaar voor je website, visitekaartjes en brochures. Daarom attenderen wij je graag op 10 tenenkrommende copywriting clichés waarvan wij vinden: dat kan echt niet meer!
1 Lange lappen aanelkaarvastgeplakte tekst
Als jouw bezoeker een lange lap tekst wil verorberen leest hij wel een roman. Op een website zit hij daar niet op te wachten. Webteksten die niet ademen door witregels, tussenkopjes of afbeeldingen zorgen ervoor dat je bezoeker wordt bedolven onder woorden. Bovendien weet hij al snel niet meer waar hij was mocht hij afgeleid worden. Denk ook eens aan een video. Veel bezoekers houden helemaal niet van lezen – of hun bril ligt nog boven – en laten het zich graag uitleggen door een filmpje.
2 U bent bij ons aan het juiste adres voor…
…de volgende diensten. Het is zo cliché. Als je echt niet anders kan gebruik je ‘diensten’. Maar ben je bijvoorbeeld vloerenlegger, benoem dan je diensten direct als ‘vloerwerken’, ook beter voor de zoekmachinevriendelijkheid. Vervang een zin als ‘U bent bij ons aan het juiste adres voor een professioneel gelegde vloer’ bijvoorbeeld met: ‘Wij leggen uw houten vloer zo strak en mooi afgewerkt dat u straks fluitend door uw huis loopt!’. Kom lekker los en verklein de afstand tussen jou en je bezoeker. Maak hem blij!
3 Wollig woordgebruik uit grootmoeders tijd
Less is more. Nog altijd breien veel ondernemers hun teksten aan elkaar met allerlei hulpwerkwoorden en wollige woordcombinaties. Nog een denkfout is dat bijwoorden versterkend zouden werken. Dit is alleen het geval als ze echt iets zeggen over het woord waarop ze van toepassing zijn, maar het is al snel too much: ‘Een betrouwbare en professionele schilder die met passie uw muren tot in de puntjes perfect afwerkt tegen een scherpe prijs afgestemd op uw budget.’ Waarom niet: ‘Weg met die butsen en verkleuringen. Puntgave muren alsof u ervan kan eten!’ Je bezoeker ziet het al helemaal voor zich! Schrijf beeldend.
4 Slogan van de buurman
Met slogans en bedrijfsnamen verdienen merkbureaus en naamspecialisten serieus hun boterham. Zoiets schud je dus niet even uit je mouw. Een dakdekker hanteert bijvoorbeeld een slogan als: ‘Voor een kwalitatief dak boven uw hoofd’ Dat spreekt toch voor zich? Of: ‘Uw betrouwbare loodgieter in Amsterdam en omstreken’. Het zijn eigenlijk niet eens echte slogans. Een slogan is idealiter kort, verbonden aan je core business, origineel en makkelijk te onthouden, zoals: ‘Mediamarkt, ik ben toch niet gek’. De boodschap is loepzuiver: Ik zou wel gek zijn om meer te betalen en Mediamarkt begrijpt mij daarin helemaal!
5 Adviesbureau Jansen
Het lijkt zo vanzelfsprekend: je bedrijfsnaam moet meteen duidelijk maken wat je doet. Als je Albert Heijn heet hoef je er inderdaad geen Supermarkt Albert Heijn van te maken, maar nog niet heel de wereld kent jou waarschijnlijk. Coachingsbureau Hendriks. Leuk. Maar waarin? Moeten passanten snel je hele bedrijfsauto lezen wanneer je voorbij rijdt? Coaching kan gaan om een baan vinden, je relatie redden, zin geven aan je leven, hulp bij het opvoeden van je kinderen, je leiderschapskwaliteiten verbeteren, enzovoort. Wat dacht je van ‘Coachingsbureau De Betere Manager’? Dat jij Henk Hendriks heet komen je cliënten later wel achter.
6 Welkom
‘Welkom op de nieuwe website van Tegelzettersbedrijf De Vries’. Oké, soms kan je het een klant niet uit zijn hoofd praten, maar anders is het min of meer verboden door zowel copywriters als de SEO politie. Cliché, overbodig en zonde van je SEO kansen. Op de plaats waar ‘welkom’ staat kan namelijk beter meteen een zoekterm staan, zoals tegelzettersbedrijf. ‘Welkom op’ staat overigens gelijk aan ‘Leuk dat je op mijn website bent beland’ en ‘Graag vertel ik iets meer over mezelf’. Hooguit toegestaan op een persoonlijk blog, maar niet op ondernemerssites.
7 Klik hier
Ruim twintig jaar nadat commerciële bedrijven en particulieren toegang hebben gekregen tot internet hoef je echt niet meer uit te leggen hoe een link werkt. Een streep eronder of kleurtje erover is voldoende. Bovendien komt ook hier de SEO wetgeving om de hoek kijken. Klik hier is namelijk zonde van de vindbaarheid op internet. De ankertekst (of anchor text) is de klikbare tekst en bevat beter meteen een zoekterm, zoals: ‘Wij leggen ook Portugese tegels.’ In plaats van: ‘Wilt u meer informatie over Portugese tegels, klik dan hier.
8 Jong en dynamisch
Al bestaat een bedrijf 25 jaar en is de gemiddelde werknemersleeftijd vijftig, elk bedrijf is jong en dynamisch. Het lijkt bijna een vorm van verdediging – ‘Wij zijn heus geen oud en stilstaand bedrijf’. En wat zegt het nu eigenlijk? Is het er zo dynamisch dat de klanten in- en uitlopen? Schieten de orders de fax uit? Rent het personeel door de gangen? En dan jong: Komen de werknemers net uit de collegebanken? Zijn ze jong van geest? Noem jong en dynamisch niet, maar vertaal het meteen. Bijvoorbeeld: ‘Wij blijven bij door in verschillende commissies te zitten en verslinden vakbladen zoals…’.
9 Nieuwsbrief
Waarom meldt niemand zich aan voor mijn nieuwsbrief? Je hebt zo’n mooi exemplaar klaarstaan. Simpel: je hebt je nieuwsbrief ‘Nieuwsbrief’ genoemd en dat roept een allergische reactie op. Mensen zijn huiverig om hun e-mailadres ergens achter te laten. Wat krijg je dadelijk allemaal binnen? En hoe vaak? Bovendien doet het herinneren aan de papieren nieuwsbrieven die vroeger op de mat vielen. Een mail getiteld ‘Nieuwsbrief Loodgieter A. Peters’ verdwijnt doorgaans direct in de prullenbak. Roep emotie op bij de klant. Doe iets cadeau, zoals gratis lid worden waardoor je voortaan geen verzendkosten meer betaalt. Of geef gratis tips bij bekende problemen.
10 Hoog in het vaandel
En zo bestaan er nog zo veel tenenkrommende copywriting clichés, dat we de rest maar even hebben samengevat:
‘Wij zijn hét klusbedrijf voor al uw kluswerken. Of het nu gaat om een kozijn inbouwen of een volledige serre bouwen, wij draaien onze hand er niet voor om. Niet voor niets zijn wij inmiddels een begrip in Amsterdam en omstreken. Vele tevreden klanten gingen u dan ook al voor. Met een professioneel team dat klantvriendelijkheid hoog in het vaandel draagt zijn wij uw betrouwbare kluspartner. Wij ontzorgen u bij al uw klussen in en rondom uw huis voor een scherpe prijs-kwaliteitverhouding. U ontvangt van ons een vrijblijvende offerte.’
Volgende keer gaan het hebben over de online promotie van je bedrijf. Tot die tijd heb je de kans om alle website en copywriting clichés te verhelpen!