v
olgens de experts bepaalt een goede linkbuilding strategie voor 70 procent of u goede resultaten via Google behaalt of niet. Een mooie uitspraak, maar wat is linkbuilding eigenlijk?
Met linkbuilding verzamelt u relevante verwijzingen (oftewel links) van andere websites naar uw website. Deze links gelden als een populariteitsstem voor uw website. Linkbuilding is een van de onderdelen om uw website voor de zoekmachine te optimaliseren (SEO).
Over het algemeen geldt:
meer stemmen (links) → waarde website stijgt → uw website stijgt in de lijst met zoekresultaten
Waarom linkbuilding belangrijk is
Er zijn verschillende manieren om uw website bij andere websites te pr
omoten. Het verzamelen van links naar uw website kan bijvoorbeeld door het:
- actief participeren op diverse fora;
- aanmelden van uw website bij bedrijvengidsen;
- plaatsen van reacties op relevante websites;
- ruilen van links met een website van uw keuze;
- schrijven van artikelen op andere websites als “gastschrijver”;
- schrijven van persberichten en deze te publiceren op betaalde en/of gratis websites;
- schrijven van goede en informatieve artikelen en deze op uw website te publiceren.
Kwaliteit links
Veel links krijgen is goed, maar de kwaliteit telt ook mee. Let op dat niet elke link vanaf een externe pagina een positieve stem voor uw website is. Een link van een hele slechte website (bijvoorbeeld een linkfarm), is zeker geen meerwaarde voor uw website. Sterker nog, als u een linkruil aangaat met zulke websites, zorgt dat ervoor dat u zakt in de lijst met zoekresultaten. Google beoordeelt websites namelijk op kwaliteit en relevantie. Een linkruil aangaan met websites die niet tot die twee categorieën behoren is niet interessant.
Linkbuilding via Social Media
Het internet wordt steeds socialer. Hieruit volgt dat sociale media ook een steeds grotere rol gaat spelen bij linkbuilding. Hoe meer mensen via Facebook uw website delen of artikelen op uw website retweeten (tippen aan vrienden), hoe groter uw naamsbekendheid wordt. Tegelijkertijd moet u oppassen met wat u allemaal op uw website publiceert. Negatieve aandacht via sociale media is onwenselijk. Hoe u omgaat met negatieve reacties via social media is weer een heel ander verhaal.