L Nog steeds is het belangrijkste bij linkbuilding een goede basis: zorg voor een goede website met aantrekkelijke content. Wanneer bezoekers enthousiast zijn over jouw content zullen zij vanzelf jouw artikelen gaan delen, wat de meest natuurlijke manier van linken is. Hiervoor moet je natuurlijk wel zorgen dat bezoekers jouw content weten te vinden, bijvoorbeeld door middel van nieuwsbrieven of social media. Daarnaast zijn er ook een aantal nieuwe ontwikkelingen op het gebied van linkbuilding.
Verschil follow links en no-follow links
Google merkte dat er steeds meer bedrijven betalen voor links, denk hierbij bijvoorbeeld aan gesponsorde posts. Hierdoor zijn volgens Google sommige goede websites die niet betalen voor links minder goed vindbaar. Daarom is er een onderscheid gekomen tussen follow link en no-follow links. Betaalde links moeten worden gemarkeerd als no-follow link en organische links als follow-links. Wanneer je gebruik maakt van no-follow links kunnen bezoekers nog steeds via deze link op de andere website komen, alleen de zogenaamde ‘crawlers’ stoppen met het volgen van de link.
Focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit
Kwaliteit in plaats van kwantiteit is altijd een goed advies, ook bij online vindbaarheid. Zoveel mogelijk links verzamelen is niet altijd het beste, Google let namelijk ook op de kwaliteit van de websites. Hierbij wordt er bijvoorbeeld gelet op het onderwerp van een site. Voor een website van een bouwbedrijf is een link op de website van een timmerman waardevoller dan een link op een website van een kattenopvang. Veel van deze soortgelijke bedrijven kun je vinden in je eigen persoonlijke en zakelijke netwerk. Misschien wil je leverancier of een klant wel een link plaatsen in een gastblog of interview?
Kracht van de ankertekst
Naast de soort links zijn ook de woorden die je linkt belangrijk. De ankertekst is aanklikbare tekst van een hyperlink. De woorden die je linkt moeten relevant zijn, Google let erop dat de woorden in je ankertekst ook terugkomen op de pagina waar je naar linkt. Het is daarom beter om woorden te linken die aansluiten bij het bedrijf zoals ‘zonweringspecialist’, dan algemene woorden zoals ‘klik hier’.
Surfen op het internet klinkt eigenlijk al een beetje ouderwets. Toch is het nog steeds een belangrijke metafoor bij linkbuilding, waarbij naar een natuurlijke flow wordt gestreefd. Dit wil zeggen: een mix tussen follow en no-follow links en kwalitatieve en minder kwalitatieve links. Heb je vragen? Vraag ons gerust om advies!