Zodra je begint met adverteren op Google, bepaalt de Google AdWords-veiling de advertentiepositie die je krijgt. Deze advertentiepositie wordt ook wel AdRank genoemd. Een hoge advertentiepositie bereiken, kun je eenvoudig realiseren door je bod per zoekwoord te verhogen. Hoewel dit deels waar is, is het niet de meest effectieve manier om goede resultaten met je campagne te behalen. Je weet immers dat het doel is van Google is om relevante zoekresultaten weer te geven. Ook wil je je waarschijnlijk niet blauw betalen aan je zoekwoorden, enkel voor een hoge advertentiepositie in Google. Het doel van je AdWords-campagne is in de meeste gevallen namelijk om meer aanvragen van potentiële klanten te krijgen. Irrelevante bezoekers dragen niet bij aan dit doel.
Kwaliteitsscore AdWords
Naast je bod per zoekwoord bepaalt een andere factor de positie van je advertentie, te weten de kwaliteitsscore van je zoekwoord. Daarbij weegt de kwaliteitsscore even zwaar mee als het bod per zoekwoord. De AdRank wordt bepaald door de volgende formule: kwaliteitsscore * bod per zoekwoord. Door een hogere kwaliteitsscore na te streven, verlaag je de kosten per klik en verbeter je de ervaring van je potentiële klant op jouw website. Niet alleen voor Google is dat een win-win, ook voor jou als adverteerder. Relevante bezoekers zijn in de regel namelijk eerder geneigd een aanvraag te doen, terwijl je minder per klik betaalt.
Kwaliteitsscore verbeteren
Goed, je kwaliteitsscore verbeteren is dus het antwoord, maar hoe doe je dit? Voordat je begint is het van belang om te weten waaruit je kwaliteitsscore bestaat. De score geeft aan op een schaal van 1 tot 10 hoe relevant je zoekwoorden, advertenties en je bestemmingspagina zijn. Daarbij is 10 het hoogst haalbare cijfer.
Naast de relevantie van je zoekwoorden, advertenties en bestemmingspagina, speelt ook de klikfrequentie of click-through rate (= CTR) en je accountgeschiedenis een rol. Even een korte beschrijving per onderdeel:
- Relevante zoekwoorden en advertentie: Google let erop of zowel de zoekopdracht van de gebruiker als het zoekwoord in de advertentie voorkomen. Daarbij geldt: probeer het zoekwoord in de titel van de advertentie te gebruiken. Lukt dit niet, gebruik het zoekwoord dan ten minste in de tekst.
- Relevante bestemmingspagina op basis van het zoekwoord: hoe ziet de pagina eruit waarop bezoekers uitkomen? Als je een product of dienst promoot in je AdWords-advertentie die vervolgens niet terugkomt op de bestemmingspagina, dan is de pagina niet relevant. Zorg dat zoekwoord, advertentie en bestemmingspagina met elkaar te maken hebben.
- CTR (klikfrequentie): als gebruikers op jouw advertentie klikken dan zal deze overeenkomen met de zoekopdracht van de gebruiker. Goed gedaan!
- Accountgeschiedenis: op basis van resultaten in het verleden krijgen je zoekwoorden bij het inrichten van een nieuwe campagne direct een kwaliteitsscore toegewezen.
Naast bovenstaande vier punten speelt de concurrent ook een rol. De relevantie van de CTR is afhanklijk van de concurrent. Op welke positie sta jij en wat is de AdRank van de concurrent? Ben jij beter dan de concurrent, dan word je beloond met een hogere kwaliteitsscore.
Conclusie: met een lager bod kun je hoger eindigen vanwege je kwaliteitsscore. Onderstaande tabel verduidelijkt dat:
Je ziet het, met een goede kwaliteitsscore kun je zelfs met het laagste bod een hoge AdRank bereiken, terwijl de persoon met het hoogste bod zelfs als laatste eindigt. Nog een laatste tip: voor de kwaliteitsscore geldt, hoe hoger, hoe beter. Probeer tenminste te streven naar een kwaliteitsscore van 7.