Tegenwoordig gaat 97% van de mensen online op zoek naar informatie over bedrijven, producten of diensten in de buurt. Lokale online vindbaarheid wordt dus steeds belangrijker voor bedrijven. Wanneer iemand bijvoorbeeld online op zoek gaat naar een supermarkt in de buurt, krijgt hij de meest relevante lokale zoekresultaten bovenaan de zoekresultatenpagina te zien. Hij zal vervolgens een bezoek brengen aan een van de eerst vermelden supermarkten. Dus als supermarkt zijnde wil je natuurlijk ook in deze lokale zoekresultaten te vinden zijn, maar hoe doe je dat? In dit artikel lees je hoe je beter scoort in de lokale zoekresultaten door middel van lokale SEO.
Lokale SEO: wat houdt het in?
Lokale SEO, local SEO, oftewel lokale zoekmachine optimalisatie, is het geheel aan activiteiten die de lokale vindbaarheid van bedrijven en organisaties in zoekmachines, zoals in Google voor zowel in Google Search als in Google Maps, optimaliseren. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw bedrijf lokaal vindbaar is voor (potentiële) klanten in de buurt. De zoekresultatenpagina van Google is sterk gepersonaliseerd en gelokaliseerd. Dit houdt in dat de zoekresultaten gebaseerd zijn op jouw zoekgeschiedenis en locatie. Wanneer je vanuit Nijmegen zoekt naar ‘supermarkt in de buurt’, zul je andere zoekresultaten krijgen dan wanneer je de zoekopdracht vanuit Zaandam uitvoert. De lokale zoektermen kunnen een locatie bevatten. Echter is Google ook in staat te bepalen wanneer iemand op zoek is naar een bedrijf, product of dienst in zijn buurt als deze locatie niet vermeld is in de zoekterm.
Op de zoekresultatenpagina wordt de local 3-pack weergegeven, zowel in Google Search als in Google Maps. Dit zijn de top drie resultaten voor lokale zoekopdrachten. Er wordt een kaart getoond waarop de drie meest relevante bedrijven in jouw omgeving zijn uitgelicht. Onder de kaart bevinden zich de naam, het adres, de openingstijden en eventueel het telefoonnummer van elk bedrijf. Ook wordt de beoordelingsscore en enkele categorieën (zoals in het voorbeeld ‘online marketing Zaandam’: service op bedrijfslocatie, online afspraken) weergegeven. De interactiebuttons maken het mogelijk om direct door te klikken naar de website of een routebeschrijving weer te geven.
Kernwaarden van lokale SEO
Lokale zoekresultaten worden gebaseerd op basis van enkele kernwaarden. De combinatie van deze kernwaarden helpt Google om de beste lokale zoekresultaten weer te geven bij jouw zoekopdracht. De kernwaarden van lokale SEO zijn:
- Relevantie: deze term geeft aan hoe goed een Google Bedrijfsprofiel overeenkomt met de zoekopdracht van de gebruiker.
- Prominentie: deze term verwijst naar de bekendheid van een bedrijf. Bekende offline locaties en merken, zoals bekende winkelcentra en historische musea, zullen ook online een prominente plaats innemen. Daarnaast wordt de prominentie ook gebaseerd op alle informatie van het bedrijf waarover Google beschikt. Dit is alle informatie die te vinden is op het web, zoals links, artikelen en directories. Ook het aantal Google-reviews en de beoordelingsscore spelen een belangrijke rol in de lokale ranking. Het aantal reviews en positieve reviews kunnen dus de ranking van jouw Google Bedrijfsprofiel in de lokale zoekresultaten verbeteren. Natuurlijk wordt ook de positie in de algemene zoekresultaten meegenomen.
- Afstand: deze term houdt rekening met hoe ver elk mogelijk zoekresultaat verwijderd is van de locatieterm die in een zoekopdracht wordt gebruikt, of de locatie waarvandaan diegene de zoekopdracht uitvoert. De resultaten die dus het beste aansluiten op de zoekopdracht met de kortste afstand zullen bovenaan op de resultatenpagina verschijnen.
Wat is het belang van lokale SEO voor jouw bedrijf?
De tijd waarin we door de papieren Gouden Gids bladerden om gegevens over bedrijven op te zoeken, is inmiddels al lang verleden tijd. Tegenwoordig gaat 97% van de mensen geregeld online op zoek naar informatie over bedrijven. Bijna tweederde van de mensen zal geen aankoop doen of gebruik maken van de diensten als het bedrijf niet online vindbaar is. Bedrijven met een grote hoeveelheid beschikbare informatie en contactgegevens laten bij (potentiële) klanten immers een betrouwbare en legitieme indruk achter. Lokale SEO is dus cruciaal voor het vinden en aantrekken van nieuwe klanten.
46% van alle zoekopdrachten op Google bevat een lokale intentie. Kleine tot middelgrote bedrijven die geen lokale SEO toepassen zullen dus voor bijna de helft van alle zoekopdrachten in Google een goede positie mislopen. Lokale zoekopdrachten worden steeds frequenter en dus wordt lokale vindbaarheid steeds belangrijker. Ook blijkt dat 24,4% van alle klikken gaat naar het eerst lokale zoekresultaat. Bovendien converteren deze lokale zoekers goed. Mensen met een lokale zoekintentie hebben vaak ook een koopintentie. Als iemand zoekt naar supermarkt in de buurt, is diegene op zoek naar een supermarkt waar hij eventueel direct zijn boodschappen kan kopen. Als jouw bedrijf dan bovenaan in de zoekresultaten verschijnt, zal de zoeker waarschijnlijk een bezoek aan jouw supermarkt brengen. Omdat mensen zo vaak naar lokale bedrijven zoeken, wil je natuurlijk de kans om hen naar jouw bedrijf te leiden niet missen.
Stappenplan om jouw lokale online vindbaarheid te verbeteren
Allereerst is het van belang dat jouw website als zo goed als mogelijk is geoptimaliseerd voor de algemene zoekopdrachten. Google neemt immers oom de algehele SEO-score mee in de ranking voor de lokale zoekopdrachten. Hoe hoger je in de organische zoekmachine resultaten terecht komt, hoe beter je het zal doen in de lokale zoekresultaten. Vervolgens kan je beginnen met het verbeteren van jouw lokale vindbaarheid:
1. Vermeld je bedrijf op Google met een Google Bedrijfsprofiel
Door jouw bedrijf aan te melden op Google met een Google Bedrijfsprofiel, word je voor Google sneller herkenbaar en zichtbaar in de Google Maps zoekresultaten. Uit onderzoek blijkt dat 56% van de lokale bedrijven hun Google Bedrijfsprofiel-vermelding niet geclaimd heeft. Deze bedrijven lopen dus een enorme lokale zichtbaarheid en de kans op nieuwe klanten mis. Daarnaast is het aantal zoekopdrachten via Google Maps enorm gegroeid door het toenemende gebruik van mobiele telefoons. Vul jouw Google Bedrijfsprofiel dus zo volledig mogelijk in om optimaal te profiteren van lokale zoekopdrachten:
- Bedrijfsgegevens: door je bedrijfsgegevens in te vullen kunnen (potentiële) klanten zien wat je doet, waar je bedrijf gevestigd is (fysieke adres), hoe ze jou kunnen bereiken (telefoonnummer) en wanneer ze bij je terecht kunnen. Vermeld ook je website, de juiste categorie(ën), een uitgebreide en pakkende beschrijving van het bedrijf.
- Foto’s: plaats foto’s van de binnen- en buitenkant van de fysieke locatie. Op deze manier krijgen (potentiële) klanten een eerste indruk van het bedrijf en inzicht over de kwaliteit van de producten en/of diensten.
- Openingstijden: zorg dat openingstijden up-to-date zijn zodat (potentiële) klanten weten wanneer ze bij je terecht kunnen. Ook speciale openingstijden, zoals feestdagen, kunnen vermeld worden.
- Reviews: het is van belang om reviews van klanten te verzamelen. Positieve reviews zorgen ervoor dat jouw bedrijf eerder wordt opgenomen in de local 3-pack. Vraag klanten dus om een review achter te laten na een aankoop. Lees hier hoe je jouw klanten kunt vragen om een review achter te laten. Reageer vervolgens ook op deze klantreviews. Op deze manier maak je contact met de klanten en laat je weten dat je hun feedback waardeert.
2. Voeg je bedrijfsgegevens toe in je HTML-broncode
Het is natuurlijk van belang dat je belangrijkste contactgegevens op je eigen website juist zijn. Voeg deze toe aan de HTML-broncode. Hierdoor is het voor Google duidelijk wat deze gegevens betekenen en zal je lokaal een betere positie innemen op de resultatenpagina.
3. Geef deze bedrijfs- en contactgegevens ook door aan externe websites
Ook de bedrijfsgegevens die getoond worden op externe websites zijn van invloed op de ranking. Hoe vaker jouw bedrijfsgegevens op andere betrouwbare websites worden vermeld, hoe waardevoller en betrouwbaarder Google jouw website en/of Google Bedrijfsprofiel vindt en hoe hoger je dus in de zoekresultaten getoond zal worden. Meld je bedrijf dus aan bij lokale websites en directories, zoals Tripadvisor, Foursquare, Yelp, Drimble, Oozo en de telefoongids.
4. Optimaliseer je website voor lokale zoekopdrachten
Hoe beter je website aansluit bij de lokale zoekopdracht van de gebruiker, hoe hoger je website getoond zal worden op de resultatenpagina. Voor de relevantie en om de afstand te bepalen is het belangrijk dat de regio en/of plaatsnamen worden vermeld op de website. Verwerk de relevante zoekwoorden met regio en/of plaatsnamen op je pagina’s. Dit doe je in de titels, tussenkoppen, meta description, tekst en alt-tags van de afbeeldingen. Om de lokale SEO nog meer te benadrukken, voeg je relevante, kwalitatieve en regionale externe links toe.
5. Genereer relevante en kwalitatieve regionale backlinks
Linkbuilding is erg belangrijk voor SEO. Elke backlink, dat is een link van een externe website naar jouw website, telt als populariteitsstem. Hoe meer backlinks, hoe meer autoriteit. Voor lokale SEO is het van belang om relevante en kwalitatieve regionale backlinks te verzamelen. Dit doe je onder andere door het plaatsen van persberichten op specifieke websites van de regio, gemeente, provincie of stad. Op deze manier bereik je op een eenvoudige manier jouw doelgroep.
6. Vraag jouw klanten om een review achter te laten
Bijna 90% van de mensen leest de reviews voordat ze verder gaan tot aankoop. Daarnaast geeft Google jou een hogere ranking als je een hoge beoordelingsscore hebt. Vraag jouw klanten dus om een review achter te laten. Hoe meer reviews je hebt, hoe geloofwaardiger je overkomt op de (potentiële) klant. Het Google Bedrijfsprofiel geeft jouw klanten de mogelijkheid om een review achter te laten. Zij kunnen hun ervaring omschrijven door middel van een omschrijving en het aantal sterren. Reageer vervolgens ook op deze reviews. Zo kunnen toekomstige klanten zien hoe je een bepaald probleem hebt opgelost en hoe je communiceert met jouw klanten.
7. Optimaliseer je website voor Voice Search
Zoekers spreken hun zoekopdrachten steeds vaker in. De helft van alle zoekopdrachten in Google wordt al uitgevoerd via Voice Search en naar verwachting zal dit nog velen malen meer worden. Veel van deze gesproken zoekopdrachten zijn lokale zoekopdrachten. Veel van deze Voice Search zoekopdrachten bestaan uit vragen. Om te zorgen dat jouw website gereed is voor Voice Search, ga je na welke vragen jouw (potentiële) klanten kunnen stellen en verwerk deze antwoorden op jouw website. Maak daarbij dus gebruik van long-tail zoekwoorden. Deze zijn specifieker en zullen beter aansluiten op de vragen van (potentiële) klanten.
Door het toepassen van lokale SEO, zal jouw website en bedrijfsgegevens lokaal beter zichtbaar worden voor jouw (potentiële) klanten. Dit zal resulteren in meer relevante bezoekers en (eventueel) meer omzet. Wil je deze optimalisatie toch liever uitbesteden? Searchtrends zorgt dat jij lokaal online zichtbaar wordt!