Je kan op verschillende manieren linken naar andere pagina’s (op je website). Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een klikbare knop, afbeelding, URL van een pagina, woord of combinatie van woorden. Deze hyperlinks zijn essentieel om pagina’s op het internet aan elkaar te koppelen en op deze manier backlinks te genereren. Daarbij is de juiste woordkeuze, oftewel de ankertekst, belangrijk voor de leesbaarheid en duidelijkheid voor bezoekers, maar zeker ook voor zoekmachine optimalisatie. In dit artikel lees je wat een ankertekst is en wat het effect is op jouw online vindbaarheid. Daarnaast geven wij enkele tips voor het kiezen van de juiste ankerteksten.
Wat is een ankertekst?
Een ankertekst, ook wel anchor text, is een interactieve tekst op een webpagina die klikbaar is en verwijst naar een andere webpagina. Dit kan een andere pagina op je eigen website zijn, maar ook linken naar externe pagina’s is mogelijk. In sommige gevallen is de weergave van de bestemming al voldoende, zoals www.searchtrends.nl. Maar bij pagina’s met een complexere URL zal de tekst niet goed leesbaar zijn. Of de inhoud van de bestemming is niet direct duidelijk voor de lezer. In deze gevallen is de ankertekst een duidelijk woord of een combinatie van woorden die overeenkomen met het onderwerp van gelinkte pagina. Dit zichtbare deel van een hyperlink wordt vaak in het blauw en onderstreept weergegeven. Wanneer de bezoeker de link al eens heeft aangeklikt, zal de ankertekst in het paars worden weergegeven. Wanneer het een reeds bezochte link betreft, zal de ankertekst in het paars worden getoond.
Hierboven zie je een voorbeeld van een ankertekst. Deze ankertekst is blauw en onderstreept. Dit kan natuurlijk ook een andere kleur zijn die aansluit op het kleurenpalet van de website.
Effect van ankerteksten op vindbaarheid in de zoekresultaten
Een goede woordkeuze is belangrijk voor de leesbaarheid en duidelijkheid voor de bezoeker. Echter speelt het ook een belangrijke rol in de vindbaarheid van jouw website. De specifieke woorden die als ankertekst worden gebruikt, worden namelijk door zoekmachines als indicatie meegenomen om het onderwerp van de pagina waarnaar gelinkt wordt vast te stellen. Het is dus mogelijk om gebruik te maken van een ankertekst met generieke omschrijving, zoals ‘klik hier’ of ‘lees verder’. Echter is het duidelijker om een beschrijvende ankertekst te gebruiken. Deze hyperlink zal vervolgens als relevante zoekterm geïndexeerd worden. Dit kan resulteren in een positief effect op de ranking in de zoekresultaten.
Hoe kies je een goede ankertekst?
- Vermijd nietszeggende woorden en omschrijvingen: Kies voor ankerteksten die duidelijk maken wat een lezer kan vinden op de pagina waarnaar gelinkt wordt. Andersom wil je ook graag backlinks met ankerteksten ontvangen, die bijdragen aan de vindbaarheid op voor jou belangrijke zoektermen.
- Blijf kort en bondig en kies voor ankerteksten die makkelijk te lezen zijn: Gebruik enkel ankerteksten die specifiek verwijzen naar de inhoud van de pagina waarnaar je linkt.
- Varieer in zoektermen: Wanneer een pagina alleen maar backlinks ontvangt met exact dezelfde ankertekst, zullen zoekmachines dit wantrouwen. Dit is een vorm van overoptimalisatie. Variatie in ankerteksten is dus van belang. Echter geldt wel, hoe meer verschillende zoektermen gebruikt worden als ankertekst, hoe lastiger het wordt voor Google om te begrijpen waar de pagina over gaat. Dit leidt er vervolgens tot dat het lastiger wordt om goed gevonden te worden met de pagina.
- Kies een goede positie voor de ankertekst: Door een ankertekst zo ver mogelijk naar voren te plaatsen in een zin of alinea, wordt deze als belangrijker beschouwt door een zoekmachine.
- Vermijd links van en naar slechte websites: kwaliteit en dus autoriteit is belangrijker dan kwantiteit. Link niet naar websites met een lage autoriteit en probeer links van website met een lage autoriteit naar jouw website te voorkomen. Deze websites dragen geen kwaliteit bij voor jouw website.