Online reviews zijn erg belangrijk voor consumenten bij het maken van aankoopbeslissingen. Tussen deze online reviews zitten ook reviews die tegen betaling zijn geplaatst. Sinds 28 april 2022 is het plaatsen van nepreviews verboden. Toch is er een kans dat nepreviews worden getoond om je als potentiële klant op het verkeerde been te zetten. In deze blog geven we je enkele tips om deze nepreviews te herkennen.
Het belang van online reviews
Online reviews zijn tegenwoordig onmisbaar in het aankoopproces. Reviews dragen namelijk bij aan de geloofwaardigheid van een bedrijf. 93% van de consumenten geeft aan dat online reviews invloed hebben op hun aankoopbeslissingen. Daarnaast vertrouwt 85% van de consumenten een online review evenveel als een persoonlijke aanbeveling van een vriend of familielid. We hechten dus veel waarde aan de mening van anderen, zeker als het gaat om elektronicaproducten, overnachtingen en restaurants. Het is voor bedrijven daardoor belangrijk om online reviews te verzamelen om op die manier consumenten te overtuigen een product te kopen of een dienst af te nemen. Daarnaast zoeken potentiële klanten via Google naar het bedrijf, product of dienst. Door reviews te verzamelen bij het Google Bedrijfsprofiel van het bedrijf, is de kans groter dat het bedrijf getoond zal worden en de potentiële klant doorklikt naar de website van het bedrijf.
Verbod op nepreviews
Uit onderzoek van de Europese Unie blijkt dat 97% van de populaire webwinkels gebruikmaakt van misleidende manieren om klanten te verleiden tot een aankoop. Een van deze manieren is het plaatsen of laten plaatsen van nepreviews. Sommige bedrijven betalen de klanten voor het plaatsen van positieve reviews. Ook zijn er bedrijven waar je tegen betaling positieve reviews kunt kopen. Sinds 28 april 2022 geldt er een verbod op het plaatsen of laten plaatsen van nepreviews. Bedrijven moeten openheid geven over hun beleid rondom de reviews. Zo moeten webshops uitleggen in de review policy aan de consumenten hoe de beoordelingen tot stand zijn gekomen en hoe zij nagaan of het om werkelijke reviews van klanten gaat. Dit kan bijvoorbeeld door IP-adressen te controleren of door het aangeven dat de reviewer daadwerkelijk het product gekocht heeft of de dienst heeft gebruikt. Daarnaast moeten webwinkels beloven negatieve reviews niet te verwijderen zodat het voor potentiële klanten makkelijker is om een reëel beeld te krijgen over het product of dienst van een bedrijf. Als dit niet gebeurt, kunnen de boetes oplopen tot 4% van de jaaromzet tot een maximumboete van 2 miljoen euro. Bij herhalende overtredingen kan dit percentage zelfs oplopen tot 10% van de jaaromzet. Voor een bedrijf is het dus van belang om deze review policy op orde te hebben.
Het herkennen van nepreviews
Ondanks dat nepreviews inmiddels verboden zijn, zullen deze niet (direct) verwijderd zijn of helemaal niet meer geplaatst worden. De kans is nog steeds aanwezig dat er nepreviews getoond worden aan potentiële klanten. Een nepreview herkennen is lastig. Om je te behoeden van een teleurstelling in de vorm van een tegendvallend(e) product of dienst, geven we je een aantal tips waarmee je nepreviews kunt herkennen:
1. Sorteer reviews altijd op ‘meest recent’ of ‘nieuwste’
Reviews bij nieuwe producten zijn niet altijd even betrouwbaar. Zeker bij grotere en complexe producten, zoals een TV of telefoon, is het niet vanzelfsprekend dat iemand binnen een paar uur een uitgebreide review kan schrijven over de werking van het product.
2. Teveel enthousiasme over een simpel product of dienst
Reviews waarbij een product of dienst op een overdreven wijze de lucht ingeprezen wordt, is verdacht. Zeker bij een simpel product, als een pen of haarelastiek, kan je zo’n review in twijfel worden getrokken. Ook wanneer er een negatieve uitlating over de concurrentie wordt gedaan kan deze review als verdacht worden beschouwd.
3. Reviews die te vaag of te specifiek zijn
Voorbeelden hiervan zijn een vijfsterren review met nauwelijks of geen omschrijving of een review die zeer specifiek in gaat op een klein technisch aspect. Hierdoor lijkt het onwaarschijnlijk dat de reviewer ervaring heeft met het desbetreffende product of dienst.
4. Exacte review komt meerdere keren voor bij andere producten of op andere websites
Dan is de kans groot dat de reviewer betaald wordt voor het plaatsen van de beoordeling. Kopieer de tekst van de review in Google en kijk of deze vaker naar voren komt.
5. Gehele productnaam wordt meerdere keren genoemd
Een echte klant zal niet drie keer de exacte productnaam, bijvoorbeeld ‘Acer laptop ASPIRE 3 A317-33-C50Y’, vermelden in een review. Dit wijst op een neppe review die gebruikt wordt voor SEO-doeleinden. Bij zo’n review worden de trefwoorden, waaronder de productnaam, gebruikt om de pagina hoger in de zoekresultaten te krijgen.
Wil jij als bedrijf echte reviews verzamelen die afkomstig zijn van jouw klanten? Lees dan onze blog: “Hoe zorg je dat klanten een Google Review schrijven?”