Digitale marketing termen van A tot Z
De online wereld verandert snel en daarmee ook de bijbehorende termen. Van breadcrumbs tot conversie of een ankertekst- weet jij wat het allemaal betekent? In deze blog zetten we de belangrijkste woorden op het gebied van online marketing voor je op een rijtje. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Neem dan vooral contact met ons op! Ook hebben we veel interessante en praktische blogs op onze website om je te helpen navigeren in het digitale landschap.
A
A/B test
Een A/B test is een techniek waarbij 2 varianten van een pagina of advertentie met elkaar worden vergeleken met als doel te testen welke versie het beste resultaat oplevert. De helft van de bezoekers krijgt variant A te zien en de andere helft variant B. De varianten verschillen op slechts 1 onderdeel, zodat kan worden gekeken wat het effect is van dit onderdeel op de conversie.
Affiliate marketing
Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads voor het bedrijf. De producten worden gepromoot via een hyperlink. Wanner het product verkocht wordt via de link, ontvangt de affiliate een beloning.
Ankertekst
Een ankertekst, ook wel anchor text, is een tekst op een webpagina die linkt naar een andere webpagina en dus klikbaar is. Zoals dit deze link naar onze blog over hoe je een ankertekst kiest. Ankerteksten zijn goed voor SEO, omdat bezoekers op deze manier beter worden geleid naar relevante informatie elders.
B
Backlink
Een backlink is een link van een externe website naar de eigen website. Voor zoekmachines is dit een belangrijke indicatie van de betrouwbaarheid en autoriteit van een website. Elke backlink telt als populariteitsstem. Hoe meer backlinks, hoe meer autoriteit.
C
Content marketing
Contentmarketing is een techniek die volledig draait op het creëren en verspreiden van waardevolle content voor een specifieke doelgroep. Het doel is om die specifieke doelgroep aan je te binden, te converteren en te behouden.
Conversie
Een website conversie houdt in dat een gebruiker een gewenste actie op de website voltooit. Wat die gewenste actie is, hangt af van de website. Voorbeelden zijn: het invullen van een contactformulier, een inschrijving voor een nieuwsbrief, of het doen van een aankoop. Elke pagina op een website wordt gemaakt met een doel voor ogen. Bij een conversie wordt dit doel behaald.
D
Dieplink
Bij een dieplink, in het Engels ook wel deep link genoemd, wordt een hyperlink geplaatst naar een subpagina of een specifiek plaatje op een andere website, in plaats van naar de homepagina. De websitebezoeker wordt op deze manier naar een bepaald onderdeel van een website geleid. Voorbeeld: een algemene link is nl.wikipedia.org, een dieplink is nl.wikipedia.org/wiki/Dieplinken.
Domein
Een domein is het adres van een website. Wanneer je een website laat bouwen, moet ook een domeinnaam worden gekozen. De domeinnaam bestaat uit een naam + een extensie. Voorbeeld: ons bedrijf heet Searchtrends, wij hebben als extensie “.nl”, onze domeinnaam is: Searchtrends.nl.
E
E-mail marketing
Met e-mail marketing benader je (potentiële) klanten via de mail. Vaak wordt gebruik gemaakt van een mailinglijst met geïnteresseerden die zich daar zelf voor hebben opgegeven. Via de mail krijgen zij periodieke e-mails met daarin bijvoorbeeld nieuws over het bedrijf, aanbiedingen, nieuwe producten of andere relevante informatie.
F
Favicon
Een favicon is een icoontje dat je ziet in de tabbladen van je browser. Het voordeel van een favicon is dat de webpagina beter herkenbaar is. Zonder de tekst te lezen, zie je in de menubalk welke websites open staan.
G
Google Analytics
Google Analytics is een gratis tool van Google die je kunt gebruiken om alle activiteit op je website te volgen en inzichtelijk te maken. Zo kun je bijvoorbeeld verkeer naar jouw website en verkeer op je website meten. Zo weet je hoe veel bezoekers je website krijgt en kun je zelf doelen stellen om het aantal bezoekers te vergroten.
Google Bedrijfsprofiel
Rechts naast de zoekopdrachten toont Google uw bedrijfsgegevens wanneer er gezocht wordt op uw bedrijf. In het professionele overzicht vindt de zoeker de belangrijkste gegevens van uw bedrijf, zodat ze gemakkelijk met u in contact kunnen komen. Lokale bedrijven worden op deze manier zichtbaar in zowel Google Zoeken als Google Maps.
Google Discover
Google Discover is een feed van nieuwsberichten die verschijnen op je mobiele telefoon en waarvan Google ontdekt heeft dat ze je interesseren. Zonder dat je zelf een zoekopdracht uitvoert, toont Google relevante content en artikelen op basis van je zoekgeschiedenis en interesses.
Google Search Console
Ook Search Console is een gratis tool van Google. Met deze tool kun je meer inzicht krijgen in de functionaliteit van je website. Je checkt bijvoorbeeld hoeveel kliks je website krijgt van online zoekopdrachten en welke pagina’s het populairst zijn. Als er problemen zijn met de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten kun je die oplossen via Search Console.
Google Ads
Google Ads is een tool van Google waarmee je online kan adverteren. Deze tool is goed te gebruiken voor elk budget; je kunt namelijk zelf een maximaal budget instellen. Er worden bij Google Ads alleen kosten in rekening gebracht wanneer gebruikers op de advertentie klikken.
H
HTML
HTML is een afkorting en staat voor Hyper Text Markup Language. Het is een opmaaktaal die wordt gebruikt voor het schrijven van webpagina’s. Samen met CSS en JavaScript vormt HTML de basis van elke webpagina.
Hosting
Hosting, ook wel webhosting genoemd, is afgeleid van het Engelse “host”, wat gastheer betekent. Bij webhosting wordt een website als het ware gehuisvest. Je huurt een stukje webruimte op een server waarbij de bestanden die jouw website vormen worden opgeslagen.
I
Instagram marketing
Instagram is een van de meest populaire sociale media apps. Gebruikers kunnen foto’s en video’s met anderen delen. De app is niet alleen populair onder consumenten, maar ook onder bedrijven. Het platform helpt ondernemers om hun merk te promoten op Instagram. Een bedrijf komt op deze manier in contact met een groot publiek waarbij de naamsbekendheid wordt vergroot en de verkoop gestimuleerd.
J
JavaScript
Javascript is één van de meest belangrijke programmeertalen van het web. Een van de doelen van Javascript is om webpagina’s interactiever en dynamischer te maken.
K
Kruimelpad
Een kruimelpad, in het Engels ook wel Breadcrumbs genoemd, is een soort wegwijzer om te laten zien waar de bezoeker zich bevindt op de website. Bijvoorbeeld: je zit op de website van MediaMarkt en bent op zoek naar een nieuwe laptop. Je komt via de homepagina binnen en klikt dan op “Laptops”. Hierna klik je op “Laptop-aanbiedingen”. Dan ziet je kruimelpad er als volgt uit:
L
Landingspagina
Een landingspagina is een pagina binnen je website waar een bezoeker op landt. Een goed geoptimaliseerde landingspagina beantwoordt de zoekvraag van de bezoeker en zorgt ook voor conversie: bijvoorbeeld het invullen van een formulier of het klikken op een knop.
Linkbuilding
Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links van andere website naar jouw website. Linkbuilding heeft als doel om meer bezoekers op de website te krijgen. Daarnaast is het van essentieel belang voor de vindbaarheid in Google.
M
Meta-description
De meta-description is de omschrijving van de inhoud van de webpagina. Elke webpagina dient een eigen, unieke omschrijving te hebben. De meta-description is vaak zichtbaar bij de zoekresultaten pagina van een zoekmachine.
Meta-tags
Meta-tags zijn elementen die voor de bezoeker van een webpagina niet zichtbaar zijn, maar informatie geven over de inhoud van een website of een webpagina aan bijvoorbeeld zoekrobots. Meta-tags kunnen worden gebruikt om de titel van een pagina zichtbaar of juist onzichtbaar te maken.
Meta-keywords
Meta-keywords zijn trefwoorden die niet voorkomen op het zichtbare gedeelte van in webpagina, maar in de HTML code. Webcrawlers die de website indexeren kunnen deze wel zien. Het doel van Meta-keywords is het vergroten van de vindbaarheid bij zoekmachines zoals Google.
N
No-follow link
Een no-follow link is een link waarbij in de code een rel=”nofollow” aan toe is gevoegd. Hierdoor zullen zoekmachines geen autoriteit toekennen een de link, wat betekent dat de link geen impact heeft op de positie van de website in de zoekresultaten. Het doel van no-follow links is om spam te voorkomen. No-follow links zorgen er voor dat websites enkel autoriteit op kunnen bouwen door eerlijk verdiende links en niet door het spammen van website links bij bijvoorbeeld blogs en onder Youtube filmpjes.
O
Organische zoekresultaten
Organische zoekresultaten zijn de onbetaalde zoekresultaten die zoekmachines op basis van relevantie aan de zoeker voorstellen. De organische zoekresultaten staan onder de betaalde zoekresultaten (de advertenties). Zoekers kunnen er op rekenen dat websites hoog in de organische zoekresultaten relevante antwoorden hebben op hun zoekopdracht.
P
Pay-per-Click
Pay-per-Click is een vorm van internetmarketing waarbij de adverteerder betaalt voor het aantal kliks op de geplaatste advertentie. Google Ads is hier een voorbeeld van.
Q
QR-Code
QR-Code is de afkorting voor Quick Response Code. Deze codes zijn een soort streepjescode, die met apps kunnen worden gescand. QR-codes worden vaak gebruikt bij marketing uitingen gebruikt om interactie te stimuleren.
R
Ranking
Met ranking wordt de positie van een website in de zoekresultaten van zoekmachines bedoeld. Website-eigenaren willen zo hoog mogelijk in de ranking staan, zodat zoekers op hun webpagina klikken en niet op die van de concurrent. Om dit te bereiken worden verschillende SEO-technieken ingezet.
ROI
Return on investment is het rendement op een investering. Dit wordt berekend door het delen van de totale omzet door de totale kosten van de investering. Zo kun je goed in de gaten houden hoe een investering presteert vergeleken met andere investeringen.
S
SEO
SEO, Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie, is het geheel aan activiteiten die de organische vindbaarheid van een website in de zoekmachines, zoals Google en Bing, optimaliseren. Hoe hoger de website in de zoekmachine staat, hoe groter de kans dat een gebruiker erop klikt en dus de website bezoekt.
SEA
SEA is de afkorting van Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Hierbij wordt direct bij zoekmachines zoals Google geadverteerd tegen betaling. Deze advertenties worden boven de organische zoekresultaten getoond. Je kunt ze herkennen aan het groene label “advertentie”.
Social media
Social media is een verzamelnaam voor alle online platformen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maken. Gebruikers op social media kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, foto’s en/of video’s publiceren, informatie met elkaar delen, een discussie aangaan etc. Bovendien worden social media vaak ingezet als marketingmiddel.
Stockfoto
Een stockfoto is een foto die door een derde is gemaakt en verkocht wordt via een beelddatabank. Deze foto is niet exclusief en kan door meerdere partijen aangeschaft worden. Een stockfoto mag je vervolgens onder bepaalde voorwaarden gebruiken op jouw website. Deze voorwaarden verschillen per beeldbank.
T
Title tag
Een title tag is de tekst die verschijnt in het tabblad van je browser wanneer je een webpagina bezoekt. Deze title tags worden weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals in de kop waarop je kunt klikken. Title tags zijn erg belangrijk voor SEO en gebruiksvriendelijkheid. Voorbeeld: de title tag van deze pagina is “Online marketing woordenboek”.
U
URL
URL is een afkorting van Uniform Resource Locator en is simpel gezegd je webadres. Een URL typ je in de adresbalk van je webbrowser. Elke website en elke pagina heeft een eigen URL. De URL van deze pagina is bijvoorbeeld: https://www.searchtrends.nl/2022/09/29/online-marketing-woordenboek/.
V
Voice search
Voice search zijn spraakgestuurde zoekopdrachten. Deze ingesproken zoekopdrachten winnen snel aan populariteit. Daarom is het belangrijk pagina’s ook te optimaliseren op voice search.
W
Webdesign
Webdesign is het ontwerpen en vormgeven van een website of webshop, met oog op gebruiksvriendeiljkheid, conversie en de identiteit van een bedrijf.
WordPress
WordPress is een Content Management Systeem (CMS) waarmee je een website kunt bouwen en onderhouden. WordPress is populair omdat het zeer gebruiksvriendelijk is. Met WordPress kun je onder andere bloggen, een webshop starten of reserveringssystemen integreren. Ook zijn er gratis plug-ins om je WordPress website zoekmachinevriendelijk te maken.
X
XML
XML is de afkorting voor Extensible Markup Language. XML bestanden worden gebruikt om gegevens op te slaan en via het internet te versturen.
Y
YouTube
Youtube is een dochteronderneming van Google en een website waar gebruikers video’s kunnen plaatsen en bekijken. Ook voor digitale marketing is YouTube erg interessant. Je kunt namelijk de betrokkenheid met je doelgroep sterk vergroten met relevante filmpjes. Met een YouTube filmpje krijgt de bezoeker een beter beeld van wie je bent en wat je doet, waardoor je ook betrouwbaarheid vergroot.
Z
Zoekmachine
Een zoekmachine is een soort online bibliotheek waar je relevante informatie vindt op basis van jouw zoekopdracht. De bekendste zoekmachines zijn Google en Bing.
Ben jij geïnteresseerd geraakt in online marketing en de mogelijkheden die het biedt? Lees hier meer over op onze website of neem contact op met Searchtrends om erachter te komen wat wij voor jou kunnen betekenen!