DuckDuckGo is een zoekmachine die privacy als hoogste prioriteit heeft. Een zoekmachine is een online bibliotheek waar je relevante informatie vindt op basis van jouw zoekopdracht. De bekendste zoekmachines zijn Google en Bing, maar DuckDuckGo heeft sinds de oprichting in 2008 flink aan populariteit gewonnen. Dagelijks wordt DuckDuckGo gemiddeld meer dan 100 miljoen keer gebruikt. Omdat de gebruikers niet worden getraceerd, is het aantal gebruikers onbekend. Je kunt de website DuckDuckGo.com gebruiken, maar ook de apps voor iOS en Android. Omdat DuckDuckGo een andere insteek heeft dan zoekmachines zoals Google, is het belangrijk te werken aan zoekmachineoptimalisatie voor DuckDuckGo.
Wat is DuckDuckGo?
DuckDuck Go is opgericht in 2008 door Gabriel Weinberg. De naam komt van het kinderspel Duck, Duck, Goose, in het Nederlands zakdoekje leggen. DuckDuckGo is een alternatieve zoekmachine die geen gebruik maakt van Google, maar van andere bronnen zoals Wikipedia, Tripadvisor, en zelfs zoekmachines zoals Bing en Yahoo. Daarnaast heeft DuckDuckGo ook een eigen crawler om snelle resultaten voor zoekopdrachten te kunnen tonen. Bovenaan de zoekresultaten worden ook zogenaamde instant answers getoond: zoekresultaten voor jouw zoekopdracht waarbij je niet hoeft te klikken op een link om het antwoord op je vraag te vinden.
Waarom internetgebruikers DuckDuckGo gebruiken
Je kent het wel: je hebt gezocht naar een nieuwe winterjas van je favoriete merk, en ineens zie je op verschillende kanalen precies die winterjas terugkomen in advertenties. Als dit je wel eens is overkomen, dan heb je waarschijnlijk een zoekmachine zoals Google gebruikt die je gegevens trackt. En dat is precies het meest onderscheidende kenmerk van DuckDuckGo: alle zoekopdrachten zijn anoniem. Ook houdt DuckDuckGo geen zoekopdrachten van de gebruikers bij. Gevolg hiervan is dat alle gebruikers precies dezelfde zoekresultaten krijgen, in tegenstelling tot Google, waarbij dit juist is gepersonaliseerd. Internetgebruikers die privacy hoog in het vaandel hebben staan, zullen dus eerder kiezen voor DuckDuckGo dan voor Google. Google maakt namelijk van haar gebruikers een profielschets met wie je bent, wat je hobby’s zijn, in welke leeftijdscategorie je valt en waar je vandaan komt. Zo krijg je advertenties die waarschijnlijk goed bij jou passen. Voor sommigen een voordeel, maar voor steeds meer mensen een onprettig idee.
Zoekmachineoptimalisatie voor DuckDuckGo
Omdat de zoekresultaten van DuckDuckGo wat anders zijn dan de resultaten van Google, zijn er ook een aantal punten waar je rekening mee kunt houden bij de zoekmachineoptimalisatie. Zoals altijd zijn goede content, hoogwaardige linkjes en een website van hoge kwaliteit goed voor de SEO.
Daarnaast kun je concreet de volgende stappen ondernemen om je content te optimaliseren voor DuckDuckGo:
- DuckDuckGo hecht, nog meer dan Google, veel waarde aan gebruiksvriendelijkheid. Zorg dus voor een snelle laadtijd, een intuïtief ontwerp en efficiënte navigatie. Vermijd daarnaast pop-ups en andere toepassingen die voor gebruikers frustrerend kunnen zijn. Kopjes, opsommingen en andere tekstuele keuzes waardoor de lezer snel een tekst kan scannen worden zeer gewaardeerd.
- Zorg voor kwalitatieve backlinks. Link belangrijke bronnen in je teksten en zorg ook dat jij door anderen wordt gelinkt.
- Zorg dat de locatie van jouw bedrijf of onderneming duidelijk naar voren komt: DuckDuckGo bekijkt namelijk niet de locatie van gebruikers. Voorbeeld: ik ben op zoek naar een bakker in Zaandam. Als ik zoek op: “bakker in de buurt”, is dit het resultaat bij DuckDuckGo:
Deze zoekopdracht is voor mij dus niet relevant. Zoek ik daarentegen op “bakker Zaandam”, dan krijg ik wel zoekresultaten met bakkers in de buurt. Daarom is het belangrijk dat binnen de content duidelijk de plaatsnaam wordt genoemd, zodat DuckDuckGo dit kan oppikken.
- Bij DuckDuckGO concurreer je niet alleen met Nederlandse websites, maar met websites over de hele wereld. Wees dus spaarzaam met Engelstalige trefwoorden en kies liever voor long tail trefwoorden in het Nederlands.
Conclusie
89% van de internetgebruikers in Nederland gebruikt Google als zoekmachine. Het is dus belangrijk om je online strategie vooral in te zetten op Google, zoals met een Google Bedrijfsprofiel. Maar, steeds meer mensen maken zich zorgen om hun online privacy en kiezen voor programma’s zoals DuckDuckGo om te voorkomen dat hun persoonsgegevens worden verzameld en gebruikt. Het is daarom belangrijk om ook zoekmachines zoals DuckDuckGo in je achterhoofd te houden bij het optimaliseren van je website of tekst.
Wil je jouw website of andere online-uitingen optimaliseren zodat het ook goed vindbaar is bij zoekmachines zoals DuckDuckGo? Dan kunnen wij je zeker verder helpen! Neem gerust contact met ons op via info@searchtrends.eu, dan denken wij met je mee.