Maak je marketinguitingen persoonlijk met foto’s
Bij marketinguitingen zoals websites is het erg belangrijk een connectie te maken met de bezoeker. Met foto’s van je medewerkers geef je een organisatie een “gezicht” en meer persoonlijkheid. Door de mensen achter het bedrijf te laten zien, wordt het vertrouwen en de betrokkenheid van potentiële klanten vergroot. In een eerdere blog hebben we al de voordelen van professionele foto’s besproken. Tegenwoordig is privacy een hot topic en is het belangrijk om te zorgen dat je website volledig AVG-proof is. Foto’s van werknemers vallen onder deze wet en in deze blog zetten we de richtlijnen voor AVG en foto’s van medewerkers voor je op een rijtje.
Wat is de AVG?
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. AVG is een wetgeving die de regels voor de verwerking voor de persoonsgegevens in heel Europa heeft gestandaardiseerd. De voorganger, Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dus niet meer. De engelse naam voor deze wet wordt ook veel gebruikt: General Data Protection Regulation (GDPR). Door deze wet hebben mensen meer privacyrechten en organisaties meer verantwoordelijkheden. Bij AVG geldt dat bij elk gebruik van persoonsgegevens de privacyinbreuk zo klein mogelijk moet zijn.
De principes van de AVG
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is gebaseerd op een aantal basisprincipes, waarmee rekening moet worden gehouden bij de verwerking van persoonsgegevens:
- Transparantie. Het moet voor de betrokkene duidelijk zijn dat zijn of haar persoonsgegevens worden verzameld, gebruikt of op een andere manier worden verwerkt. Hiervoor is toestemming gegeven en de betrokkene kent zijn of haar rechten.
- Gegevensbeperking. Enkel gegevens die strikt noodzakelijk zijn voor het beoogde doel worden verzameld en gebruikt.
- Verantwoording. De verantwoordelijke moet kunnen aantonen aan deze regels te voldoen
- Doelbeperking. De persoonsgegevens worden voor een bij wet goedgekeurd doel verzameld en worden niet voor andere zaken gebruikt.
- Juistheid. De persoonsgegevens die worden verwerkt zijn correct.
- Integriteit en vertrouwelijkheid. De persoonsgegevens moeten goed worden beschermd tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking, tegen onopzettelijk verlies, vernietiging of beschadiging.
Wat betekent de AVG voor foto’s medewerkers?
Met het plaatsen of publiceren van een foto ben je persoonsgegevens aan het verwerken. Het is daarom belangrijk als werkgever om je bewust te zijn van de rechten en plichten om foto’s van je werknemers te mogen gebruiken. Dit begint bij toestemming: foto’s mogen alleen verwerkt worden wanneer de toestemming vrij wordt gegeven. Dit houdt in dat het niet verlenen van toestemming niet mag leiden tot nadelige gevolgen voor de werknemer. Bij het vragen om toestemming is het belangrijk dat de werkgever de werknemer in duidelijke taal goed informeert, zodat de werknemer precies weet waar hij of zij toestemming voor geeft. De bewijslast ligt ook bij de werkgever: hij of zij moet kunnen bewijzen dat de werknemer toestemming heeft gegeven voor het verwerken van de foto.
Toestemming schriftelijk vastleggen
Als werkgever is het dus belangrijk om expliciet toestemming te krijgen om een foto van een werknemer te verwerken. Zorg hierbij dat de toestemming schriftelijk wordt vastgelegd om alle onduidelijkheid weg te nemen. Daarnaast is het belangrijk door te spreken waarvoor de foto wordt gebruikt en met welk doel.
Heb je nog vragen, of wil je meer weten over de AVG? Stuur dan vooral een mailtje naar info@searchtrends.eu en wij denken met je mee!