Gevonden worden in Google voordat mensen hun zoekopdracht doen. Dat is dé droom van menig ondernemer en marketeer. Wat als je je doelgroep kunt bereiken al vóórdat ze weten dat ze je nodig gaan hebben? Precies dat is mogelijk met Google Discover. In deze blog leggen wij je uit hoe jij je website en content kunt optimaliseren voor Google Discover om meer bezoekers naar je website te trekken.
Wat is Google Discover?
Als op volger van Google Feeds, werd in 2018 Google Discover geïntroduceerd. Google Discover probeert op basis van jouw interesses en zoekgeschiedenis te voorspellen welke content op een bepaald moment relevant voor jouw is. Deze gepersonaliseerde feed met inhoud, nieuws en webpagina’s wordt weergegeven op je telefoon in de Goolge-app zonder dat je een zoekopdracht uitvoert. Zonder te zoeken krijg je dus recente updates over je favoriete sportteam of nieuwswebsite. Naast recente berichten wordt er ook evergreen content weergegeven. Dit zijn per definitie geen nieuwe berichten, maar wel berichten de nieuw voor jou zijn. Dit kunnen recepten zijn, maar ook verhalen over menselijke interesses en video’s over mode. Je kunt kiezen wat voor soort updates je via Google Discover wilt zien in de Google-app of als je online browst met je telefoon.
Hoe bepaalt Google wat je te zien krijgt in Google Discover?
Google gebruikt informatie van je apparaat en uit andere Google-producten om te bepalen wat moet worden weergegeven in Google Discover. Zo maakt Google gebruik van gegevens die zijn opgeslagen in je Google-account. Deze gegevens zijn gebaseerd op instellingen die je kunt wijzigen of in- of uitschakelen. Dit zijn:
- Web en app-activiteit
- App-gegevens van je apparaten
- Contactgegevens van je apparaten
- Locatiegeschiedenis
- Locatie-instellingen
Een voorbeeld is Google Calender. Als je een vakantie gepland hebt naar Parijs en deze hebt vermeld in je Google Calender, neemt Google Discover deze informatie over om je restaurants en bezienswaardigheden in Parijs aan te bevelen wanneer je daar bent.
Je website optimaliseren voor Google Discover
Door je website Google Discover vriendelijk te maken, kan je aanzienlijk meer bezoekers naar je website trekken. Google Discover wint immers snel aan populariteit onder Google gebruikers. Hier enkele tips om je website te optimaliseren voor Google Discover:
1. Creëer relevante content: Schrijf heldere, informatieve en unieke content die aansluit bij de onderwerpen waarin je doelgroep geïnteresseerd is. Hierbij geldt het E-A-T principe (Engagement, Authority & Trust). Dit houdt in dat hoe vaker een gebruiker klikt op jouw artikel, des te vaker jouw andere artikelen verschijnen in de persoonlijke feed van deze gebruiker. Zeker als dit artikelen zijn van een autoritaire en betrouwbare bron. Bovendien heeft de gebruiker de keuze om artikelen van een bepaalde bron te volgen of juist te verbergen. Engagement is dus erg belangrijk.
2. Schrijf opvallende titels: Opvallende titels erg belangrijk om te verschijnen in Google Discover. De titels moeten nieuwsgierigheid opwekken of de interesse vasthouden. Mensen moeten de drang hebben om het artikel te lezen en te weten wat er precies in staat.
3. Gebruik hoge kwaliteit afbeeldingen en video’s: Besteed aandacht aan unieke afbeeldingen die de doelgroep aanspreken en uitnodigen om te klikken op jouw artikel. Zorg ervoor dat de afbeeldingen 1200 pixels breed zijn en dat Google de rechten heeft om je afbeeldingen van hoge kwaliteit weer te geven aan gebruikers. Daarnaast maken artikelen met video het verschil en worden sneller opgepakt in Google Discover.
4. Gebruik relevante labels: Google Discover toont artikels op basis van thema’s en onderwerpen. Denk hier dus niet in zoekwoorden, maar wel in specifieke onderwerpen. Bijvoorbeeld: een bekend persoon, een sportclub of een filmgenre. Zorg wel dat de content relevant blijft voor jouw bedrijf. Door de onderwerpen van je inhoud te labelen, zorg je dat Google beter begrijpt waarover je website gaat.
5. Maak je website mobiel vriendelijk en gebruik Accelerated Mobile Pages (AMP): Google Discover wordt grotendeels op mobile gelezen, overweeg daarom je pagina’s te laden met Google’s Accelerated Mobile Pages.
Ben jij geïnteresseerd geraakt in SEO en de mogelijkheden die het biedt? Lees hier meer over op onze website of neem contact op met Searchtrends om erachter te komen wat wij voor jou kunnen betekenen!