Voordat je begint met het schrijven van teksten voor je website, is het handig om te bedenken op welke trefwoorden je graag gevonden wilt worden in Google. Probeer je in te leven in je bezoekers; welke woorden gebruiken zij om jouw producten of diensten te vinden? Een trefwoordanalyse is een handig hulpmiddel om dit nader te onderzoeken. De trefwoorden die uit de analyse naar voren komen, kun je verwerken in je teksten.
Wat is een trefwoordanalyse?
Een trefwoord – of keywordanalyse is een onderzoek naar verschillende trefwoorden waarop je graag gevonden wilt worden in grote zoekmachines zoals Google. Het eindresultaat is een lijst met trefwoorden die je goed kunt gebruiken in de teksten die je op je website gaat zetten.
Longtailtrefwoorden
Longtailtrefwoorden zijn trefwoorden die langer en hierdoor specifieker zijn dan andere trefwoorden. Het zijn trefwoorden die samengesteld zijn uit drie woorden of meer. Hoewel deze trefwoorden (vaak) niet als beste uit de bus komen tijdens de keywordanalyse, zijn het wel woorden waarmee je een grotere kans hebt om hoog in de zoekresultaten te eindigen. De concurrentie is voor deze specifieke trefwoorden immers ook een stuk lager dan voor algemene(re) woorden. Hoewel we dit soort trefwoorden nu niet opnemen in het voorbeeld, is het aan te raden dit in je eigen analyse wel te doen.
Trefwoordanalyse in 5 stappen
Stap 1
Eerst bepalen we de trefwoorden waarop we hoog willen eindigen in de lijst met zoekresultaten van Google en andere grote zoekmachines. Hierbij houden we rekening met het bedrijf (de sector), onze producten of diensten en wat we willen uitdragen. In ons voorbeeld maken we een keywordanalyse voor een hoveniersbedrijf. We hebben de volgende trefwoorden bedacht:
- boomverzorging
- boomverzorger
- tuinonderhoud
- bomen snoeien
- hovenier
- hortensia snoeien
Gebruik een tabel om je bevindingen bij te houden. Je hebt een tabel nodig met 4 kolommen. In de eerste kolom zet je de trefwoorden die je nader wilt onderzoeken.
Stap 2
We onderzoeken hoe vaak er per maand naar het gekozen trefwoord wordt gezocht. Dit doen we met behulp van de Google AdWords Keywordplanner. In deze tool voer je alle trefwoorden die je hebt verzameld in. Je krijgt vervolgens een lijst te zien met daarin jouw zoekwoorden en zoekwoorden die daaraan zijn gerelateerd. Zo kun je ook nog extra trefwoorden kiezen waaraan je misschien nog niet had gedacht.
Bekijk de kolom met maandelijkse zoekresultaten. We houden een minimum aan van 100 zoekopdrachten per maand.
Noteer je bevindingen in de tabel. Zet de aantallen achter de betreffende trefwoorden in de tabel.
Stap 3
We bekijken hoe groot de concurrentie is voor de gekozen trefwoorden. Dit doen we door om de beurt naar de verschillende trefwoorden te zoeken in Google. Google toont dan aan de bovenkant van de pagina het aantal concurrerende pagina’s. Deze aantallen vul je in de derde kolom in. Belangrijk: voer je zoekopdrachten uit in de privémodus van je browser. Zo voorkom je dat cookies de zoekresultaten beïnvloeden.
Stap 4
In deze stap onderzoeken we de effectiviteit van het trefwoord. We kijken hierbij naar de Keyword Effectiveness Index, oftewel KEI. De KEI bereken je door het aantal maandelijkse zoekopdrachten te delen door het aantal concurrerende pagina’s.
Conclusie: alle trefwoorden zijn geschikt om te gebruiken in een SEO-tekst (de KEI van het eerste trefwoord is af te ronden naar 0,004), waarbij hortensia snoeien de meeste kans maakt om hoog te eindigen in de lijst met zoekresultaten van Google en andere grote zoekmachines. Een verklaring hiervoor is dat het aantal concurrerende pagina’s minder groot is dan bij de andere trefwoorden. Nu kunnen we aan de slag met het schrijven van de teksten.