In de digitale wereld waarin wij nu leven zijn mooie en kwalitatieve foto’s op een website niet meer weg te denken. De eerste indruk van een website is immers erg belangrijk. In een oogopslag bepaalt een bezoeker wat hij/zij van jouw website en dus jouw bedrijf vindt. De teksten op jouw website kunnen nog zo goed zijn, een bezoeker leest deze pas als je de juiste indruk hebt gemaakt en de interesse hebt gewekt. De indeling van de website, kleursamenstelling, teksten en de leesbaarheid zijn van groot belang. Maar minstens zo belangrijk zijn foto’s. Kwalitatieve foto’s kun je laten maken door een professionele fotograaf, maar je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van stockfoto’s.
Wat is een stockfoto?
Een stockfoto is een foto die door een derde is gemaakt en verkocht wordt via een beelddatabank. Een stockfoto is niet exclusief en kan door meerdere partijen aangeschaft worden. Het kan dus voorkomen dat de stockfoto die jij gebruikt op jouw website, ook terug te vinden is op de website van jouw concurrent. Als je ervoor kiest om een stockfoto aan te schaffen, mag je deze onder bepaalde voorwaarden gebruiken op jouw website. Deze voorwaarden verschillen per beeldbank. Voorbeelden hiervan zijn het plaatsen van een naamsvermelding van de fotograaf, of dat de stockfoto alleen te gebruiken is voor niet-commerciële doeleinden, of geen afgeleide werken: de foto moet in de originele staat blijven.
Voordelen gebruik van stockfoto’s
Goede en kwalitatieve foto’s zijn allereerst aantrekkelijk voor de bezoekers van je website. Een foto zegt immer meer dan 1000 woorden. Daarbij zijn onze hersenen erg goed in het verwerken van visuele informatie en denken wij voortdurend in afbeeldingen. Deze visuele informatie verwerken wij tevens 60.000 keer sneller dan tekst. Bedenk dus goed wat je wilt uitstralen naar de bezoeker van je website. Professionaliteit of kies je toch voor een wat speelsere uitstraling? Het inhuren van een professionele fotograaf voor kwalitatieve foto’s brengt vaak een hele kostenpost met zich mee. Het aanschaffen van kwalitatieve stockfoto’s is dus goedkoper. Beeldbanken bevatten miljoenen verschillende stockfoto’s. Dit brede aanbod aan kwalitatieve stockfoto’s zorgt ervoor dat jij de stockfoto vindt, die perfect aansluit op de identiteit die jij wilt uitdragen. Door het gebruik van stockfoto’s heb je dus op een vrij eenvoudige manier mooie foto’s op jouw website. Daarnaast zorgen stockfoto’s net als foto’s bij pagina’s of blogartikelen voor meer clicks. Mensen zijn sneller geneigd op een bericht met foto te klikken dan op een bericht zonder foto.
Tot slot hebben stockfoto’s net als foto’s het voordeel dat ze een positief effect hebben op de ranking in de zoekresultaten, mits ze daarvoor goed geoptimaliseerd zijn. Door stockfoto’s te optimaliseren voor zoekmachines (SEO), help je Google bij het beter indexeren van de pagina en zal je hoger scoren. Dit doe je door de zoekwoorden waarop je graag gevonden wilt worden, toe te voegen aan de bestandsnaam en alt tag van de afbeelding.
Nadelen gebruik van stockfoto’s
Naast de voordelen zijn er natuurlijk ook enkele nadelen aan het gebruik van stockfoto’s. Een stockfoto is niet origineel, aangezien deze door iedereen aan te schaffen is. Daarnaast kan een stockfoto bezoekers ook afstoten als deze geen toegevoegde waarde levert. Denk hierbij aan veelvoorkomende foto’s zoals twee handen die een overeenkomst bevestigen of het rode poppetje met een vraagteken.
Stockfoto’s met gebruikerslicentie
Er zijn natuurlijk ook beeldbanken waar je gratis stockfoto’s kunt downloaden. Wanneer je deze stockfoto toepast, ben je zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de foto voor de juiste doeleinden. Er zijn ook gratis stockfoto’s waar geen geldige licentie voor gebruik is afgegeven. Zonder toestemming tot gebruik ben je onrechtmatig bezig. Dit onrechtmatig gebruik kan leiden tot een hoge schadevergoeding en eventuele andere proceskosten door de auteur. Het is juridisch gezien dus verstandiger om stockfoto’s bij een beeldbank te kopen. Beeldbanken zorgen ervoor dat er voor elke stockfoto een gebruikerslicentie van de auteur afgegeven is, en dat er voor elke persoon die op een stockfoto wordt afgebeeld een modelrelease aanwezig is. Naast de beperkingen van gratis stockfoto’s, is het aanbod bij betaalde stockfoto’s ook een stuk groter. Hierdoor zal je sneller een foto vinden die past bij jouw website en huisstijl.
Wat kosten stockfoto’s?
Stockfoto’s zijn er voor elk budget te verkrijgen. Vaak is de kwaliteit bepalend voor de prijs van de stockfoto. Sommige foto’s kan je los kopen of in bundels en/of abonnementen. Ook zijn standaard foto’s goedkoper dan de premium foto’s.
Als je op zoek gaat naar bruikbare (gratis) stockfoto’s voor je website, lees dan altijd zorgvuldig de voorwaarden tot gebruik van de foto. Zo voorkom je een boete en heb je langer plezier van de foto.
Enkele beelddatabanken voor gratis stockfoto’s zijn:
Enkele beelddatabanken met rechtenvrije stockfoto’s tegen betaling zijn: