Het is bekend dat zoekmachine optimalisatie (SEO) steeds belangrijker wordt voor het succes van een website. Een van de belangrijkste aspecten van SEO is de meta description, die bepalend is voor hoe je website wordt weergegeven in zoekresultaten. De meta description helpt bezoekers begrijpen waar de pagina over gaat voordat ze op de link klikken. Door jouw meta description te optimaliseren kunnen bezoekersaantallen enorm hard toenemen. In deze blog lees je hoe je de ultieme meta description schrijft.
Wat is een meta description precies?
De meta description, oftewel meta omschrijving, is een omschrijving van een pagina in een paar regels, welke je terug kunt vinden in de zoekresultaten als het grijze stukje tekst onder de URL en titel. De tekst is niet zichtbaar op de pagina zelf; alleen in de zoekresultaten van Google. Het vertelt potentiële bezoekers wat ze kunnen verwachten als ze op de link van de pagina klikken. Een goede meta omschrijving is kort, relevant en beschrijft de inhoud van de pagina op een aantrekkelijke manier.
Als je geen meta description instelt, zal Google zelf een meta beschrijving genereren op basis van de tekst op de pagina. Dit kunnen bijvoorbeeld de eerste regels tekst zijn. Daarom is het zinvol om zelf een meta omschrijving te maken, zodat deze niet aan het toeval wordt overgelaten.
Is een meta omschrijving belangrijk voor seo?
Een meta omschrijving is niet direct een ranking factor voor zoekmachines zoals Google, maar het kan wel helpen om de klikratio (CTR) te verhogen en dus indirect een positief effect hebben op de SEO. Een goede meta omschrijving kan zoekers aanzetten om op uw link te klikken, waardoor de kans groter is dat de zoekmachine uw pagina als relevant beschouwt en uw zoekresultaten hoger zullen staan. Een goede meta omschrijving kan dus helpen om uw website meer verkeer te genereren.
Hoe schrijf je een goede meta description?
De meta description is dus een uniek stukje tekst dat twee functies heeft: opvallen en de lezer overtuigen. Geen twee meta omschrijvingen mogen hetzelfde zijn, want geen enkele pagina is hetzelfde. Hier volgens enkele tips om een goede meta description te schrijven:
1. Zorg dat de meta description de pagina goed omschrijft
De meta description is als het ware een hele korte en duidelijke samenvatting van de pagina. Zie het als de inleiding van een boek. Je moet hiermee een zoeker overtuigen dat de website bevat wat ze zoeken. Doe echter geen valse beloftes en maak het niet mooier dan het is. Als een bezoeker weer snel wegklikt, geeft dat aan Google weer dat de pagina niet aan de intentie van de zoeker voldoet, waardoor je op den duur zakt in de zoekresultaten.
2. Schrijf een unieke meta description
Het is erg belangrijk dat de omschrijving uniek is. Dubbele beschrijvingen zijn (ook voor Google) een indicatie dat de omschrijving niet optimaal voor de gebruiker is. Daarnaast vergroot je met icons de kans dat jouw meta description opvalt. Ook kan het handig gebruikt worden, wanneer je aan te veel tekens zit. Het vinkje wordt veelal gebruikt.
3. Verwerk het trefwoord (focus keyword) van de pagina in de omschrijving
De omschrijving moet op een natuurlijke manier het trefwoord van een pagina bevatten. Deze wordt dan namelijk dikgedrukt getoond in de titels, URL’s en de meta omschrijvingen in de zoekresultaten. Hierdoor valt jouw website extra op en kunnen zoekers snel scannen of de resultaten relevant zijn voor hun zoekopdracht. Als je teveel trefwoorden in de tekst probeert te proppen (keyword stuffing) wordt dit door Google afgestraft.
4. Voeg waarde toe aan de meta description
Vermeld wat de lezer kan verwachten en onderscheid je van de rest! Noem je handige tips en geef je voorbeelden op de pagina, geef dit dan ook aan in de meta description. Een andere optie is om een call-to-action toe te voegen. Vertel de gebruiker wat je wilt, dit verhoogt namelijk het aantal kliks. Termen als “Lees snel!” of “Vraag een offerte aan!” verhogen de doorklikratio.
5. Maak de meta description niet langer dan 156 karakters
Zorg dat de meta description tussen de 120 en 156 karakters heeft zodat deze de tekst goed zichtbaar is in de zoekresultaten van Google. Als de meta description te lang is, wordt deze afgebroken met puntjes en zal niet alles zichtbaar zijn. Neem voldoende ruimte om de boodschap over te brengen, maar houd het tegelijkertijd kort en krachtig. Dit is een handige tool om het aantal karakters te tellen is de Character Count Tool van AdResults.
Ben jij geïnteresseerd geraakt in SEO en de mogelijkheden die het biedt? Lees hier meer over op onze website of neem contact op met Searchtrends om erachter te komen wat wij voor jou kunnen betekenen!